רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שישי, 30 באפריל 2010

פרשת אמור

עוד שעה אעלה לשידור ברדיו גלי ישראל. אני מקווה שאספיק לומר משהו מתוך כל זה:

לקט שכחה ופאה

ויקרא כ"ג כ"ב.
כב וּבְקֻצְרְכֶם אֶת-קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא-תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי השם אֱלֹהֵיכֶם.

פרשת אמור עוסקת בענייני הכהנים, מקדש קרבנות ובחגים ומתוך העיסוק במותר ובטמא להם מופיע מצווה העוסקת בעני, שאינו קרוב לאליטה המשרתת, אין לו מספיק אוכל לסעודת החג. הוא עני, הנצרך לבריות.

ומה המקום של המצוות הללו בפרשת אמור?

דווקא מתוך התודעה של כהונה ומקדש, עינינו לא צריכות להיות נשואות רק על האלוהי אלא גם כלפי האדמה, וגם לעומת אלו הנמצאים במקום נמוך בסולם החברתי כלכלי. עלינו החובה להיות בתודעה של שותפות לא להתעצב מהשארת הלקט שכחה ופאה, אולי אפילו מעט להרחיב בהן, ולכוון לכך שהיחס שלנו לעניים אינו נובע מאלטרואיזם אלא מתוך הכרה שזה חלק מתפקידנו במערך הכולל של ממלכת כהנים וגוי קדוש.

מחר, היום בו נקרא את הפרשה הזו יהיה הראשון במאי. והצירוף המיוחד הזה, האפשרי רק במרחב הישראלי בה מצטלבת פרשת אמור עם האחד במאי יוצק משמעות חדשה, אין זה חג הפועל, עניינו של הפועל וכמה תנועות שמאל חברתיות אלא זו אחריותנו, של כולנו לדאוג לכך שהעניים, ורבים מהעניים בישראל הם עובדים, ולא מובטלים, עלינו לדאוג להם, לזכויות שלהם, לחובות שלנו כלפינו, כחלק מההתנהלות שלנו, מתוך ראיה אחראית של תיקון עולם.

הרמב"ם בהלכות מתנות עניים (י, ז), שמעלת הצדקה הגדולה ביותר היא המחזיק ביד ישראל שֶׁמָּךְ ונותן לו מתנה או הלוואה, או עושה עמו שותפות, או ממציא לו מלאכה, כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול; ועל זה נאמר 'והחזקתָ בו, גֵר ותושב, וחַי עמך', כלומר החזק בו עד שלא ייפול ויצטרך".

רוני סומק - קו העוני
כאלו אפשר למתח קו ולומר: מתחתיו העוני.
הנה הלחם שבצבעי אפור זולים
נהיה שחור
והזיתים בצלחת קטנה
על מפת השולחן.
באויר, עפו יונים במטס הצדעה
לצלילי הפעמון שביד מוכר הנפט בעגלה האדמה,
והיה גם קול הנחיתה של מגפי הגומי באדמה הבצית.
הייתי ילד, בבית שקראו לו צריף,
בשכונה שאמרו עליה מעברה.
הקו היחיד שראיתי היה קו האפק ומתחתיו הכל נראה
עני.

2 תגובות: