רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 31 בינואר 2010

יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית

מתוך עיתון הארץ

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר היום (ראשון) בדיון בבג"ץ בנושא קווי המהדרין, כי הוא יאפשר הסדרים וולונטריים לנסיעה בקווי המהדרין, אולם מדינת ישראל אינה יכולה למסד ולקבוע הפרדה בין גברים ונשים בתחבורה הציבורית.

בתשובת המדינה לעתירה שהגישו המרכז לפלורליזם יהודי וקבוצת נשים נגד משרד התחבורה, אגד ודן, אמר השר כץ כי על פי החלטת השופט אליקים רובינשטיין מינואר 2008, המדינה מתבססת על ההנחה כי אין פסול באוטובוסים שבהם יש הפרדה הבאה להיענות לצרכי הציבור החרדי, אך לא ניתן לקבע זאת בחוק.

השר כץ סבור כי יש לאפשר למפעילי התחבורה הציבורית לתלות שלטים מכווני התנהגות שיהיה בהם משום הסבר ובקשה מהנוסעים לשבת בהפרדה בין המינים, תוך קביעה לצד בקשה זאת, כי אין חובה לעשות כן.

השר כץ הדגיש עוד כי יש להילחם נחרצות בתופעה של אלימות כלפי הנוסעים והנוסעות בקווי המהדרין, כמו גם בהפרות סדר והנחה את הגורמים המקצועיים במשרד לגבש תוכנית מקיפה להילחם באלימות.

רשימת הקווים שבהם תינתן למפעילות התחבורה הציבורית האפשרות לקיים הסדר של הפרדה היא רשימת הקווים הפועלים כקווי מהדרין. בסך הכל, 56 קווים הפועלים ב-28 יישובים וכוללים 2,108 אוטובוסים ביום. רוב הקווים הינם בינעירוניים ו-7מהם עירוניים. הקווים, משרתים לרוב את הנוסעים מהמגזר החרדי ומקשרים בין נקודות מוצא ויעד שיש למגזר החרדי זיקה אליהן.

הרב שמעון שטרן, דובר "ועדת הרבנים לענייני תחבורה" בירך על החלטתו של שר
התחבורה. חברי הוועדה נפגשו במרוצת השבועות האחרונים עם השר כץ בטרם גיבש את תשובתו לבג"צ. "השר בהחלט הפגין יחס ראוי לציבור החרדי ומבין את צרכי הציבור. חשוב להגיד שכל נושא של קווי המהדרין איננו ומעולם לא היה כרוך בכפייה. המאבק שניהלו נגדנו היה מיותר. 15 שנה פועלים קווי המהדרין על מי מנוחות, עד שהגיעו כמה פרובוקטורים למטרות קיטוב והסתה".

הרב הוסיף כי העסקנים החרדים מקבלים חיזוקים גם מנוסעים שאינם דתיים, ולשאלת "הארץ" על פניות רבות שהגיעו מנוסעים חרדים, המתנגדים להפרדה, אמר שטרן: "אין כאן כפייה. כל אחד יכול לשבת איפוא שהוא רוצה. הדבר היחיד שאנחנו מבקשים נוגע לאוטובוסים שבהם רוב הנוסעים הם חרדים ושם אנחנו מבקשים שהנוסעים יוכלו לעלות משתי דלתות נפרדות ומבלי שהרדיו יופעל באוטובוס".

בתגובה להחלטה אמרה שלומית נאור, סמנכ"ל מליץ ויו"ר רשות בתי המדרש: "זה יום שחור, לא רק לנשים אלא לחברה הישראלית אלא לחברה הישראלית כולה. חברה שלא יכולה להתמודד ם נוכחות נשית בתחבורה הציבורית, תמצא את עצמה מדכאת נשים בכל תחום ציבורי. זו פגיעה, במשפחות ובערכי היהדות".

תגובה 1:

  1. כמה מוזר שאפילו בהארץ לא אומרים שום דבר על הקשר בין הפרדה לאפליה ועל האופן בו ההפרדה מניחה באופן אוטומטי שהנשים יהיו מאחורה.
    יותר מכך, הדבר העצוב הוא ההיפרדות הנוספת, זו של החברה החרדית מכלל החברה הישראלית, המגע הלא פורמלי שמתאפשר במרחב הציבורי המשותף יכול להוביל לדיאלוג כלשהו, להפחתת הזרות והניכור. החברה החרדית עושה כל מאמץ למנוע את האפשרות הזו, ובכך משלימה לאט לאט את תהליך ההיפרדות.

    השבמחק