רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 31 בינואר 2010

יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית

מתוך עיתון הארץ

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר היום (ראשון) בדיון בבג"ץ בנושא קווי המהדרין, כי הוא יאפשר הסדרים וולונטריים לנסיעה בקווי המהדרין, אולם מדינת ישראל אינה יכולה למסד ולקבוע הפרדה בין גברים ונשים בתחבורה הציבורית.

בתשובת המדינה לעתירה שהגישו המרכז לפלורליזם יהודי וקבוצת נשים נגד משרד התחבורה, אגד ודן, אמר השר כץ כי על פי החלטת השופט אליקים רובינשטיין מינואר 2008, המדינה מתבססת על ההנחה כי אין פסול באוטובוסים שבהם יש הפרדה הבאה להיענות לצרכי הציבור החרדי, אך לא ניתן לקבע זאת בחוק.

השר כץ סבור כי יש לאפשר למפעילי התחבורה הציבורית לתלות שלטים מכווני התנהגות שיהיה בהם משום הסבר ובקשה מהנוסעים לשבת בהפרדה בין המינים, תוך קביעה לצד בקשה זאת, כי אין חובה לעשות כן.

השר כץ הדגיש עוד כי יש להילחם נחרצות בתופעה של אלימות כלפי הנוסעים והנוסעות בקווי המהדרין, כמו גם בהפרות סדר והנחה את הגורמים המקצועיים במשרד לגבש תוכנית מקיפה להילחם באלימות.

רשימת הקווים שבהם תינתן למפעילות התחבורה הציבורית האפשרות לקיים הסדר של הפרדה היא רשימת הקווים הפועלים כקווי מהדרין. בסך הכל, 56 קווים הפועלים ב-28 יישובים וכוללים 2,108 אוטובוסים ביום. רוב הקווים הינם בינעירוניים ו-7מהם עירוניים. הקווים, משרתים לרוב את הנוסעים מהמגזר החרדי ומקשרים בין נקודות מוצא ויעד שיש למגזר החרדי זיקה אליהן.

הרב שמעון שטרן, דובר "ועדת הרבנים לענייני תחבורה" בירך על החלטתו של שר
התחבורה. חברי הוועדה נפגשו במרוצת השבועות האחרונים עם השר כץ בטרם גיבש את תשובתו לבג"צ. "השר בהחלט הפגין יחס ראוי לציבור החרדי ומבין את צרכי הציבור. חשוב להגיד שכל נושא של קווי המהדרין איננו ומעולם לא היה כרוך בכפייה. המאבק שניהלו נגדנו היה מיותר. 15 שנה פועלים קווי המהדרין על מי מנוחות, עד שהגיעו כמה פרובוקטורים למטרות קיטוב והסתה".

הרב הוסיף כי העסקנים החרדים מקבלים חיזוקים גם מנוסעים שאינם דתיים, ולשאלת "הארץ" על פניות רבות שהגיעו מנוסעים חרדים, המתנגדים להפרדה, אמר שטרן: "אין כאן כפייה. כל אחד יכול לשבת איפוא שהוא רוצה. הדבר היחיד שאנחנו מבקשים נוגע לאוטובוסים שבהם רוב הנוסעים הם חרדים ושם אנחנו מבקשים שהנוסעים יוכלו לעלות משתי דלתות נפרדות ומבלי שהרדיו יופעל באוטובוס".

בתגובה להחלטה אמרה שלומית נאור, סמנכ"ל מליץ ויו"ר רשות בתי המדרש: "זה יום שחור, לא רק לנשים אלא לחברה הישראלית אלא לחברה הישראלית כולה. חברה שלא יכולה להתמודד ם נוכחות נשית בתחבורה הציבורית, תמצא את עצמה מדכאת נשים בכל תחום ציבורי. זו פגיעה, במשפחות ובערכי היהדות".

יום שישי, 29 בינואר 2010

האח הגדול

לעיתים התפקיד אותו אני ממלאת כיושבת ראש רשת בתי המדרש מפתיע אותי.
פתאום דמות מהעבר מתקשרת ומפצירה בי להטמיע תכנים חדשים, חברים מתנועות הנוער יוצרים קשר כי ראו תמונה שלי בעלון שבת.
הפתעות נעימות

דבר לא הכין אותי לבקשה של משרד יחסי הציבור שלנו לכתוב על האח הגדול.
מה לרשת בתי המדרש ולאח הגדול?
מה עוד
אין לי טלויזיה וגם כשהיתה לא צפיתי באח הגדול.
ומוזר. כי בימי בלונדון הייתי מכורה, קשות, לאח הגדול

אבל אין ברירה, ולכתוב צריך.

הנה התוצאה

בוב דילן לכבוד ט"ו בשבט


Flowers on the hillside blooming crazy

Crickets talking back and forth in rhyme

Blue river running slow and lazy

I could stay with you forever

And never realize the time.



Bob Dylan in You're Gonna Make Me Lonesome When You Go




פרחים פורחים בטירוף על מורדות הגבעה

צרצרים משוחחים בחרוזים

נחל כחול מתנועע לו לאיטו

איתך יכלתי להשאר לנצח

בלי לשים לב כלל לזמן



לשמיעת השיר לחצו






ט"ו בשבט שמח !


יום חמישי, 28 בינואר 2010

קשת בירושלים


יום שלישי בבוקר
גשמים ורעמים וברד
ובתחנת האוטובוס העגומה בדרך חברון
למדתי שאם רק ארים ראשי מעל טרדות היומיום ואפרוריות כלי הרכב הנתונים בפקק
ומבטי יפליג אל על אוכל לראות את

הקשת.



בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמַן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ.

למה נפלו פניך? When our face falls

I've spent quite a bit of time with the story of Cain (I won't call it "Cain and Abel" here, because the brothers undergo different challenges - the challenge of failure is not the same as the challenge of success), and I think it's amazing. This is the first time in the Torah that we get to see a human whirling giddily in the eye of a storm of emotions: Anger, jealousy, frustration and more.

Bereshit 4 verse 6 sets out two of these emotions plainly:
"And the Lord said to Cain: Why are you angry, and why has your face fallen?"
Why is God asking these questions, when the answer is obvious? Clearly God wants to draw Cain's attention to two emotions inside him - two different emotions, each of which has its own pulse and requires its own processing mechanism.

Leaving aside "Why are you angry?" let's think about "Why has your face fallen?" This sounds a lot like sadness, even depression. When we are depressed our mouths turn downwards, our eyes look down, our very being seems to drag into the ground as if we have arrived on a planet when gravity is ten times our own.

And what happens when we look down? What might we miss? When people speak to us, we will not look them in the eye. We will miss the -face-to-face, soul-to-soul encounter possible every time we converse openly and directly with another. God says, "Cain, look up, talk to me. Let's communicate, don't build walls. Raise your face to me." Just as in the priestly blessing, we are blessed "May the Lord lift His countenance to you and grant you peace," perhaps God too wants our countenances lifted to Him/Her, with openness and welcome.

And what else happens while we look down? Absolutely everything! But we don't see any of it. Amazing opportunities whizz right by our ears and we don't even notice. Life is full of doors opening and abundance coming our way; every moment brings its riches. But we are so busy looking down, nose to the grindstone, that we don't even notice.
Look up, dear human! And grab it while its hot!

Wild Geese by Mary Oliver

You do not have to be good.
You do not have to walk on your knees
for a hundred miles through the desert, repenting.
You only have to let the soft animal of your body
love what it loves.
Tell me about despair, yours, and I will tell you mine.
Meanwhile the world goes on.
Meanwhile the sun and the clear pebbles of the rain
are moving across the landscapes,
over the prairies and the deep trees,
the mountains and the rivers.
Meanwhile the wild geese, high in the clean blue air,
are heading home again.
Whoever you are, no matter how lonely,
the world offers itself to your imagination,
calls to you like the wild geese, harsh and exciting--
over and over announcing your place
in the family of things.